Veelgestelde vragen

U bevindt zich hier: Home » Wonen en leven » Parkeren » Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

Scannen van een Weerterlandpas.

Uw browser ondersteunt geen javascript, of javascript staat in uw browser uitgeschakeld. U kunt wel de volledige inhoud van de pagina hieronder bekijken, maar het uit- of inklappen van de tekst werkt niet zonder javascript.

Ik werk in de binnenstad, wat zijn de mogelijkheden voor mij?

Voor werknemers in de binnenstad zijn er diverse mogelijkheden. Wat voor u het goedkoopst is hangt af van uw persoonlijke situatie. Vergelijk de volgende mogelijkheden:

Hoe kan ik parkeren met mijn Weerterlandpas?

Als u wilt betalen met uw Weerterlandpas, dan dient u deze eenmalig te registreren voor parkeren. Zie deze pagina voor meer informatie.

Hoe kan ik parkeren met mijn mobiele telefoon?

Wilt u betalen met uw mobiele telefoon? Dit kan door te bellen, een SMS te sturen of via een mobiele app van verschillende aanbieders. Zie deze pagina voor meer informatie.

Hoe kan ik met een tweede kenteken op straat parkeren?

Op de persoonlijke pagina op de website www.stadsparkeren.nl kunt u zien welk kenteken er gekoppeld is aan de pas. Indien u met een ander geregistreerd kenteken op straat wilt parkeren, dan kunt u dit doen via bel, sms of App parkeren.

Kan ik met mijn Weerterlandpas (of mijn bezoekerspas) ook in andere steden parkeren?

Ja, dat kan als u de Weerterlandpas registreert of de bezoekerspas aanvraagt via de website www.stadsparkeren.nl. Op die website staat ook een lijst met steden waar u de pas dan kunt gebruiken.

Kan ik met een buitenlands kenteken ook parkeren?

Op dit moment kan het mobiel parkeren en pasparkeren alleen gekoppeld worden aan een Nederlands bankrekeningnummer. Bij enkele aanbieders kunt u vanuit het buitenland een Nederlandse account aanmaken om hiermee mobiel te parkeren. Op de websites van de aanbieders kunt u de mogelijkheden nalezen.

Ik wil mijn Weerterlandpas registreren of een bezoekerspas aanvragen, maar heb zelf geen computer. Wat moet ik doen?

U kunt uw pas ook telefonisch registreren, door te bellen met Stadsparkeren, tel. 0900–1234546 (€ 0,40 p/m).

Kan ik met de Weerterlandpas of de bezoekerspas met meerdere kentekens parkeren?

Dat kan. U betaalt per kenteken € 1,00 registratiekosten via de website www.stadsparkeren.nl. Voor straatparkeren kunt u één kenteken invoeren. Dit wil zeggen dat wanneer u de pas voorhoudt bij een paslezer alleen het aan de pas gekoppelde kenteken wordt aangemeld. Wanneer u op straat parkeert met een 2e, 3e, 4e of 5e kenteken dan kunt u dat kenteken bij straatparkeren aan- of afmelden via GSM, SMS of App.
Als u een extra kenteken toevoegt, ontvangt u géén extra pas.
Let wel: alleen het kenteken zoals gekoppeld aan de pas kan gebruik maken van kentekenherkenning (met een 2e gekoppeld kenteken kan geen gebruik gemaakt worden van het parkeren middels kentekenherkenning).

Kan één kenteken aan meerdere accounts gekoppeld worden?

Dit is mogelijk. Het parkeren middels kentekenherkenning werkt dan echter niet, dit omdat het kenteken op twee accounts actief is. Het systeem kan dan geen keuze maken aan welk account de parkeeractie moet worden toegeschreven. U dient dan uw pas aan te bieden om het account te bepalen.

Hoe weet de parkeercontroleur dat ik ben aangemeld?

De parkeercontroleur scant het kenteken en controleert of u bent ingecheckt.

Mijn Weerterlandpas is vermist / verloren / defect, wat nu?

Als een Weerterlandpas defect is, of als u deze kwijt bent, dan kunt u bij de gemeente Weert een nieuwe pas aanvragen. Voor meer informatie, zie deze pagina.

Als ik een garage inrijd, kan ik er dan snel gratis uit?

Als u na het binnenrijden van een gemeentelijke parkeergarage binnen 15 minuten weer uitrijdt hoeft u niet te betalen. U neemt een kaartje uit de paal bij de slagboom. Als u binnen 15 minuten uitrijdt, gaat de slagboom vanzelf weer open. Dus u hoeft niet naar de automaat!
Gaat u met dat kaartje wel naar de automaat dan betaalt u de gebruikte tijd.

Is Parkmobile ook geschikt voor de parkeergarages?

Parkmobile is ook geschikt voor de gemeentelijke parkeergarages. Voor het parkeren in de garages moet u echter een token (parkeerkaart) aanvragen. Dat kan via deze website. Deze token kan gekoppeld worden aan uw kenteken. In dat geval kunt u op kenteken in- en uitrijden. Werkt de kentekenregistratie niet (bijvoorbeeld bij een storing) en hebt u geen token bij u, dan hebt u geen toegang via Parkmobile. Dat geldt overigens ook voor de Stadsparkeerpas of Weerterlandpas. Ook deze moet u altijd bij u hebben.

De token (parkeerkaart) is ook nodig voor de parkeergarages waarvan de rolpoorten soms gesloten zijn, zoals de garages Poort van Limburg en Stationsplein. Met de token kan men de poorten openen na sluitingstijd.

Is het mogelijk de parkeertijd te starten voor de volgende dag?

Het is niet mogelijk een parkeeractie op straat te starten voor de volgende dag. Alle lopende parkeeracties op straat worden om 23.59.59 uur afgemeld. Dit om u, als u zich vergeet af te melden, te behoeden voor parkeeracties die dagen doorlopen. Als u de volgende dag wilt parkeren, moet u de volgende ochtend opnieuw inchecken met uw pas of mobiele telefoon.

Hoe lang duurt het voor ik een bezoekerspas ontvang?

Na aanvraag op de website stadsparkeren.nl wordt de bezoekerspas binnen enkele werkdagen naar u verzonden.

Ik ben me vergeten af te melden, wat nu?

Uw parkeeractie loopt automatisch af om 23:59:59, voor deze tijd kunt u zich nog afmelden via een sms, via bellen of via uw app.

Het kentekenherkenning systeem herkent mijn kenteken niet, wat nu?

Het kan voorkomen dat uw kenteken niet wordt herkend, dit kan de volgende oorzaken hebben:

  • Uw kenteken is vies of beschadigd.
  • Uw kenteken bevindt zich op een ongewone plaats.
  • Uw kenteken is ook op een ander account actief. Het systeem kan dan geen keuze maken aan welke account de parkeeractie moet worden toegeschreven.

Als uw kenteken niet wordt herkend kunt u uw pas aanbieden bij de paslezer om de slagboom te openen.

Is het ook mogelijk om te pinnen of met muntgeld te betalen?

U kunt op straat van alle betaalmogelijkheden gebruik maken. Dat betekent dus dat u contant kunt betalen, pinnen, betalen met een Weerterlandpas of bezoekerspas (aanvraag via www.stadsparkeren.nl) of betalen via uw mobiele telefoon (Stadsparkeren / Parkmobile / Yellowbrick / SMS-parking / Park-line).

Er zijn twee instructiefimpjes beschikbaar:

Waarom heeft Weert een nieuwe manier van betaald parkeren ingevoerd?

Dat u voortaan overal in Weert uw parkeergeld achteraf kan betalen, draagt bij aan de aantrekkelijkheid en gastvrijheid van de stad. Vanaf nu kunt u zonder zich te bekommeren om de parkeermeter gerust shoppen, uit eten, naar het theater gaan etc. Als u de auto netjes aanmeldt, loopt u geen kans meer op een bekeuring. Het is makkelijker, sneller, voordeliger.

Waar kan ik de Weerterlandpas of bezoekerspas opladen?

De pas hoeft u niet op te laden. Voordelen zijn dat u er niet om de zoveel tijd saldo op hoeft te zetten en dat u bij verlies van de pas geen geld kwijt bent. De Weerterlandpas of bezoekerspas hoeft u slechts eenmalig aan te melden. Dit kan via www.stadsparkeren.nl of door te bellen met 0900 - 12345 46. Na aanmelding kunt u direct gebruik maken van de dienst. Parkeer uw auto en start de parkeertijd door uw pas voor de paslezer te houden (scannen van pasje bij paal). Bij terugkomst stopt u de parkeertijd door uw pas weer voor de paslezer te houden. U ontvangt maandelijks een factuur. Alles gaat op basis van het kenteken (ook de controle door de toezichthouders). Er hoeft géén kaartje uit de automaat in uw auto te liggen.

Wat kost de nieuwe manier van parkeren?

Afhankelijk van welke betaalmogelijkheid u kiest, verschillen de kosten voor het parkeren in Weert.
Als u contant betaalt of pint, gelden de volgende parkeertarieven:

In Parkeerzone 1 en 2 en in de parkeergarages: € 1,30 per uur, dagtarief: € 5,-.

Om te parkeren met uw Weerterlandpas, bezoekerspas of met uw mobiele telefoon betaalt u bij de meeste aanbieders eenmalig registratiekosten. Daarnaast betaalt u per parkeeractie een kleine opslag op de parkeertarieven van de gemeente. U verdient deze kosten echter snel terug omdat u enkel de werkelijke parkeertijd afrekent en daardoor nooit meer teveel parkeertijd betaalt. De hoogte van de opslag varieert van € 0,22 tot € 0,34, afhankelijk van de aanbieder.

Icoontje. Kosten servicemeldingen
Let op
: de aanbieders van het belparkeren zijn commerciële diensten. Hun servicemeldingen (een sms zoals ‘vergeet u zich niet af te melden’) kosten geld voor u als ontvanger. Stelt u hier géén prijs op, vink de meldingen dan uit via uw persoonlijke instellingen op de website van de aanbieder.

Hoe weet de parkeercontroleur dat ik ben aangemeld?

Let op: zorg dat op de site van Pasparkeren uw ingevoerde kentekennummer correct is. De parkeercontroleur op straat scant het kenteken van uw auto om te controleren of u bent ingecheckt. Als dit niet overeenkomt met het nu door uw ingevoerde nummer, loopt u risico op een boete.

Ik heb mijn kenteken geregistreerd: hoe zit het met mijn privacy?

Uw privacy is gewaarborgd. Weert houdt zich vanzelfsprekend aan de wettelijke regels. De kentekengegevens worden alleen gebruikt voor de controle op betaald parkeren en (anoniem) voor statistische informatie, zoals het meten van de parkeerdruk.

Voor gebruik te maken van bel- en pasparkeren moet men zich registreren bij een provider. Als bij die provider een account aangemaakt wordt, gaat men akkoord met de algemene voorwaarden waaronder kentekenregistratie. Wilt u géén gebruik maken van kentekenregistratie, dan kunt u deze optie uitzetten via uw persoonlijke pagina die u krijgt via de provider. 

Kentekens die zijn ingevoerd bij een parkeerautomaat worden (versleuteld) opgeslagen in een database. De parkeercontroleur (stadswacht) kan via het kenteken controleren of betaald is voor het parkeren. Deze krijgt alleen een signaal of voor het opgevraagde kenteken betaald is en géén informatie over de eigenaar van de auto.

De externe providers houden zich aan de regels uit de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Alle persoonsgegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld, mogen niet worden verstrekt aan derden en worden bewaard in beveiligde systemen. Deze gegevens mogen nimmer worden gebruikt voor commerciële doeleinden. Dit staat in de algemene voorwaarden waarmee u akkoord gaat bij aanmelding bj een provider.

Wilt u liever géén kenteken registreren? In alle parkeerautomaten van de gemeente Weert zijn andere betalingsvormen mogelijk, waaronder contante betaling of pinnen.

Ik heb nog een oude Parkeerpas, waar en tot wanneer kan ik die inleveren?

Foto van de parkeerpas.

De oude Parkeerpas van de gemeente Weert is niet meer geldig. Tot en met 31 december 2015 kon deze nog worden ingeleverd. Dat kan nu helaas niet meer.

Voor overige vragen kunt u terecht op de website van uw aanbieder of bekijk deze instructiefilmpjes:

 Betalen met de Weerterlandpas of bezoekerspas
 Betalen met SMS of bellen
 Betalen met een mobiele app
 Parkeren in garage (met herkenning kenteken)

Deel deze pagina

Zoeken

 Deze zoekmachine maakt gebruik van Javascript. Uw browser ondersteunt dit niet, of javascript staat uitgeschakeld.

Deze site gebruikt 'cookies'.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn noodzakelijk en worden gebruikt om de website goed te laten functioneren. Voorbeelden zijn cookies voor de zoekmachine of een inlog-scherm voor redacteuren van de website.
Cookies voor extra functionaliteit
Deze cookies worden gebruikt bij extra functionaliteit. Bijvoorbeeld voor het afspelen van videofilmpjes (Youtube), het tonen van Twitter-berichten.
Analytische cookies
Deze cookies worden gebruikt om anoniem statistische gegevens over het gebruik van de site te kunnen meten. Bijvoorbeeld welke pagina's er worden bekeken. Deze gegevens worden gebruikt om de site verder te verbeteren.
Meer info / uitzetten