De Annex

Logo van De Annex.De Annex is een tentoonstellingsruimte waar professionele hedendaagse beeldende kunst en vormgeving zichtbaar is voor divers publiek.

Jaarprogramma 2020

De programmacommissie van de Annex deed in het voorjaar van 2019 voor de tweede keer een oproep aan kunstenaars en vormgevers uit de regio Weert. Zij konden zich inschrijven voor een tentoonstellingsperiode in 2020 in de Annex. Het resultaat is een jaarprogramma dat weer heel verschillende kunstdisciplines laat zien. De programmacommissie koos dit jaar voor zes kunstenaars, allen met een bijzondere band met Weert.

Wethouder Geert Gabriëls: “Kunst en cultuur zijn belangrijk in onze samenleving. We willen kunstenaars de kans bieden zich aan een groot publiek te presenteren en de bezoekers te prikkelen. De Annex werd het eerste jaar goed bezocht en we willen iedereen uitnodigen om ook exposities in dit tweede jaarprogramma te bezoeken.”

Verschillende kunstdisciplines

Het doel van de programmacommissie is het samenstellen van een evenwichtig jaarprogramma, met aandacht voor verschillende kunstdisciplines en vormgeving. De commissie was verrast door de diversiteit in aanmeldingen en is verheugd dat ook dit jaar de oproep veel kunstenaars heeft bereikt die nog niet eerder in Weert exposeerden. Dit draagt bij aan de ambitie van de Annex om de kunst- en vormgevingssector in de regio Weert te verbreden en te versterken.

Wie zijn de zes kunstenaars in 2020?

De in Weert opgegroeide Claire Hoofwijk (Ghana, 1991) rondde dit jaar de opleiding.
Audio Visuele Media af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Voor haar afstuderen realiseerde zij de grote video-installatie Eb.
Hierin vertelt Claire een indringend verhaal over een vrouw die leeft in een ongrijpbare, dreigende wereld die enkel in haar hoofd bestaat. Een perpetuum mobile waar geen uitweg uit bestaat. In Eb vertegenwoordigt de zee, met zijn onpeilbare diepte en leegte, deze onbekende wereld waarin je zomaar kunt verdwalen en verloren raken.
Eb is een installatie waar het publiek om heen kan lopen, de vrouw in het verhaal volgend, maar de bezoeker kan er ook middenin plaatsnemen. Op dat moment maak je niet langer deel uit van de vertrouwde wereld die je kent. De vrouw zal je misschien verleiden haar te volgen in die duistere wereld, maar je zult de grens nooit kunnen oversteken.
In haar eerste autonome werk stelt Claire het verlangen naar contact centraal en probeert zij een ongrijpbare wereld tastbaar te maken.

Hierboven wordt een YouTube-video getoond. U kunt deze video ook via de website van YouTube bekijken.

Johnny Brankaert (Weert, 1988) startte zijn opleiding in Eindhoven aan het Grafisch Lyceum. Zijn vervolgstudie aan de Willem de Kooning Academie bracht een nieuwe thuishaven: Rotterdam. In 2014 studeerde hij daar af als grafisch ontwerper met een minor in typografie en ontwerp van systemen en patronen.
In 2013 werd hij door Fontanel verkozen tot één van de 20 beste afgestudeerden aan de kunstacademies in Nederland. In 2015 was hij Designer in Residence voor het Into The Great Wide Open Festival op Vlieland en verzorgde hij de huisstijl van dat jaar. Sindsdien werkt Johnny als ontwerper voor diverse grote en kleine opdrachtgevers.
Voor Johnny speelt typografie een centrale rol in zijn werk. Het vinden van de juiste letter brengt hem tot de essentie en kern van zijn design. Hij vindt letters, net als mensen echte ‘characters’ en het kan altijd net wat gekker, leuker, weerbarstiger of scherper. Naast het tonen van gerealiseerde ontwerpen, geeft de presentatieperiode in de Annex hem de kans zichzelf opnieuw uit te dagen en enkele projecten verder uit te bouwen.

Willemijn Saaltink (Arnhem, 1981) studeerde Fotografische Vormgeving aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en Autonome Kunst aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht. Sinds haar afstuderen in 2005 werkt ze in haar atelier in het Temporary Art Center (TAC) in Eindhoven en heeft ze in diverse musea en galeries geëxposeerd, in binnen- en buitenland. Voor Willemijn vormen groeiprocessen, de verwondering over hoe alles leeft, groeit en verbonden is in de natuur de kern van haar werk. De diversiteit, de levenskracht én kwetsbaarheid, de constante verandering en vernieuwing in de natuur, dit alles inspireert haar. 
In haar werk probeert ze die onafgebroken beweging en samenhang voelbaar te maken en al tekenend ontstaan nieuwe levensvormen waarin ook eigen gevoelens en gedachtes worden verwerkt. Willemijn werkt graag op monumentaal formaat, zodat ze haar tekening in vrijheid kan laten groeien. Ze tekent met houtskool in zwart en vele grijstonen. Zo kan ze de essentie van haar eigen gecreëerde natuur het beste weergeven. 

Textielvormgever Marjan Eggels (Heythuysen, 1966) heeft een fascinatie voor garen en draadjes. Deze fascinatie vond zijn oorsprong in het Drie Suisses garenboek dat ze van haar moeder kreeg en sindsdien niet meer uit haar leven is verdwenen. In Weert volgde ze de vaktechnische opleiding Kostuum- Couture aan Drakesteyn. Dit werd gevolgd door Modevormgeving aan de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht en de studie Mode, Vormgeving & Strategie bij ArtEZ in Arnhem. De Italiaanse interieurarchitecte Rossana Orlandi en de New Yorkse kledingwinkel ‘Anthropologie’ behoorden tot haar klanten en vormden een belangrijke stimulans voor haar carrière.
Momenteel past Marjan haar textielwerk vaak toe op het gebied van interieur. Voor de expositie in de Annex wil zij naast het tonen van bestaande textiele objecten met driedimensionale structuren,  ook nieuw werk toevoegen. Ze gaat terug naar haar roots en zal enkele couture items ontwerpen waarbij gebruik wordt gemaakt van zowel moderne als oude technieken.

Jo Brunenberg (Stramproy, 1949) ontdekte al op 14-jarige leeftijd zijn liefde voor de fotografie. In 1965 werd hij leerling fotograaf bij Drukkerij Smeets in Weert. Hierna volgden diverse grafische opleidingen, waaronder de Academie voor Industriële Vormgeving in Eindhoven, de huidige Design Academy. De foto’s van Brunenberg zijn wereldwijd gepubliceerd en vertegenwoordigd in collecties van diverse musea, in binnen- en buitenland.
In 2008 startte Jo het project Châteaux d'Eau de France, een uitgebreide reeks foto’s van Franse watertorens, door hem benoemd als ‘portretten’. Nu, na talloze reizen kriskras door Frankrijk en bijna tienduizend opnames verder, werd het tijd om het project af te sluiten met een expositie en een boek. Behalve een selectie van de meest opmerkelijke watertorens, zal in de Annex ook een documentaire te zien zijn waarin het fenomeen watertoren op verschillende manieren wordt belicht.

Yvonne Schroeten (Weert, 1973) is afgestudeerd aan de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht. Naast haar werkzaamheden als zelfstandig beeldend kunstenaar, is zij eveneens actief als kunstdocent en runt ze de Art-Shock Kunstuitleen.
In de grote schilderijen van Yvonne raakt abstractie aan herkenbare elementen. Ze tonen zowel weidsheid als begrenzing, vervreemding en herkenning. In haar werk staat de vraag naar wie we zijn en wat we zien centraal.
Op dit moment ontwikkelt Yvonne het Cross-Border-Kunstproject ‘Spiegelbeelden’. Een dubbelexpositie, gelijktijdig in ECI Cultuurfabriek Roermond en in de Annex in Weert. Het project zal beeldende kunst, literatuur en andere disciplines met elkaar verbinden. Met dit project wil zij anderen uitdagen te reageren, te ‘bespiegelen’ op hetgeen te zien is, op zichzelf en de wereld. De Annex zal met name een ‘kijkje in het hoofd van de kunstenaar’ bieden, met atelierboek-fragmenten, ontwerpschetsen, enkele schilderijen en passages uit een boek dat Yvonne de afgelopen jaren schreef. 

Over De Annex

Het ontstaan van de ruimte De Annex is voortgekomen uit het in 2017 vastgestelde aanvullende cultuurbeleid van de gemeente Weert en is gelieerd aan het Gemeentemuseum Weert. De Annex ambieert een positieve bijdrage te leveren aan het draagvlak voor hedendaagse beeldende kunst en vormgeving, wil een podium zijn voor jong en gevestigd talent en hoopt vanuit die positie de kunst- en vormgevingssector in de regio te versterken.

Contactgegevens en openingstijden

Contactgegevens De Annex

 Meikoel 3, Weert
 (0495) 531 920 (gemeentemuseum)
vanuit het buitenland: +31 495 531 920
Dag Openingstijden
Maandag

Gesloten

Dinsdag Gesloten
Woensdag

11.00 uur tot 17.00 uur

  25 december (Eerste Kerstdag): gesloten

  1 januari: gesloten

 

Donderdag

11.00 uur tot 17.00 uur
  26 december (Tweede Kerstdag): gesloten

Vrijdag 11.00 uur tot 17.00 uur
Zaterdag 11.00 uur tot 17.00 uur
Zondag Op koopzondagen van 14.00 uur tot 17.00 uur
  29 december: open van 14.00 uur tot 17.00 uur
 Gratis toegang
 museum@weert.nl
 www.gemeentemuseumweert.nl
 Gemeentemuseum Weert

Werkt de kaart hierboven niet? U kunt deze ook openen in een nieuw venster.