eHerkenning
Met eHerkenning regel je veilig en eenvoudig jouw zaken online. eHerkenning is speciaal voor ondernemers. Je kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven.
Meer zekerheid over jouw online identiteit? Daarom gebruikt de gemeente eHerkenning. Met eHerkenning identificeert je je veilig en eenvoudig online. Het grote gemak is dat je met eHerkenning bij meerdere organisaties kunt inloggen. Je hoeft dus minder wachtwoorden te onthouden. Veilig, makkelijk en betrouwbaar. De gemeente gebruikt betrouwbaarheidsniveau EH2+.
Hoe vraag je eHerkenning aan?
Op de website van eHerkenning vraag je eHerkenning aan. Volg het stappenplan, dat je door de aanvraag heen leidt.
Je regelt zelf een eHerkenning inlogmiddel bij een van de erkende leveranciers. Direct een middel aanvragen bij een van de leveranciers? Maak je keuze met behulp van het leveranciersoverzicht.
Kijk voor meer informatie op www.eherkenning.nl.
Instructievideo van de Rijksoverheid met uitleg over eHerkenning.
Je kunt deze video ook via de website van Youtube bekijken.
Als u eHerkenning heeft, logt u met 1 inlogmiddel veilig in bij meer dan 500 overheidsorganisaties.
De gegevens die u daarbij uitwisselt, moeten goed beschermd worden.
Daarom is zorgvuldigheid van groot belang, ook als u eHerkenning aanvraagt.
Zowel het bedrijf dat de aanvraag doet, als de persoon die gaat inloggen, worden in verschillende stappen gecontroleerd. Daarna profiteert u onbezorgd van het gemak en de betrouwbaarheid van eHerkenning.
Om uw aanvraag zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het verstandig om u vooraf een paar dingen te bedenken.
Waarvoor wilt u eHerkenning gebruiken? Wilt u uw btw-aangifte indienen? Een medewerker ziekmelden? Een Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen? Afhankelijk van het gebruik heeft u voor eHerkenning een bepaald betrouwbaarheidsniveau nodig.
Niveau EH3 wordt steeds vaker vereist.
Met een middel op een hoger niveau kunt u altijd inloggen op een dienst die een lager niveau vereist, mits u de juiste machtiging heeft.
Een machtiging is nodig zodat organisaties zeker weten dat alleen geautoriseerde medewerkers bepaalde zaken online mogen regelen. Diegene die in uw bedrijf tekenbevoegd is volgens het handelsregister van de KVK kan daarvoor
goedkeuring geven. Soms zijn dat meerdere personen. Zij moeten mogelijk ook tekenen.
Zorg in ieder geval dat als u eHerkenning aanvraagt, u het volgende bij de hand hebt:
bedrijfsgegevens zoals bekend bij de KVK,
de persoons- en contactgegevens van degenen voor wie u eHerkenning aanvraagt,
en een kopie identiteitsbewijs van de wettelijke vertegenwoordigers.
U vraagt eHerkenning aan bij 1 van de erkende leveranciers. Zij zijn door de overheid erkend en voldoen allemaal aan dezelfde eisen om eHerkenning aan te bieden.
Meer weten?
Bekijk dan het stappenplan en het leveranciersoverzicht op eHerkenning.nl. Daar vindt u ook informatie over de betrouwbaarheidsniveaus en het machtigen van anderen, zoals intermediairs.
eHerkenning. Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar.