Handtekening legaliseren
Soms wil een instantie dat je handtekening onder een document gelegaliseerd is. Bij een legalisatie verklaart de gemeente dat de betreffende handtekening echt is. Handtekeninglegalisatie wordt vaak gevraagd op stukken die naar het buitenland gaan of op stukken waarop de ondertekenaar ergens zijn toestemming aan geeft.
Kosten
Legalisatie van een handtekening kost € 8,80.
Wat moet je doen?
Je kunt uitsluitend terecht op afspraak. Via de website kun je een afspraak inplannen bij de gemeente, zie de link hierboven.
- In het bijzijn van een medewerker van de gemeente teken je het document.
- De loketmedewerker plaatst de legalisatietekst bij de handtekening waarin je naam als ondertekenaar is vermeld en de verklaring dat de gestelde handtekening van jou is.
- Een medewerker van de gemeente heeft het mandaat de legalisatieverklaring te ondertekenen namens de burgemeester.
- De legalisatie is klaar terwijl je wacht.
Je moet zelf naar het loket komen met het stuk waarop je je handtekening gaat plaatsen.
Wat moet je meenemen?
- Het document waarop je de handtekening wilt plaatsen.
- Een geldig legitimatiebewijs.
Een legalisatie geeft geen enkele informatie over de integriteit van de inhoud van het document. Aan de legalisatie kan men slechts de conclusie verbinden dat de betreffende handtekening gezet is door de persoon die met naam is genoemd in de legalisatieverklaring.