Meldpunt ongewenst gedrag verhuurder
Melden problemen met verhuurders
Houdt een verhuurder zich niet aan de regels? Dan kun je als je een woning zoekt of de woning huurt een melding doen. Hiervoor gelden de Wet goed verhuurderschap die huurders beschermt. En de Wet betaalbare huur die zorgt voor goede huurprijzen en dat er geen te hoge huurverhogingen zijn.
Wie kan een melding doen?
Het Meldpunt is er voor woningzoekenden en huurders in Weert. Je kunt een melding maken als een particuliere verhuurder, grootverhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels houdt.
Let op: Gaat jouw melding over een woningcorporatie? Dan kun je de klacht indienen bij de klachtencommissie van desbetreffende woningcorporatie. De gemeente kan hier niet op handhaven, tenzij het betrekking heeft op de huurprijs of huurprijsverhoging.
Je kunt ongewenst gedrag van verhuurders melden bij de gemeente, via onderstaande knop (digitaal formulier).
Wat kun je melden?
Je kunt een melding doen over deze situaties:
- De verhuurder discrimineert je;
- De verhuurder bedreigt je of maakt je bang;
- De verhuurder vraagt een te hoge waarborgsom. Een borg mag nooit meer zijn dan 2 maanden huur;
- De verhuurder maakt geen schriftelijk huurcontract;
- De verhuurder geeft je geen goede informatie over:
- Jouw rechten en plichten bij de huur van de woning als die niet in het huurcontract staan;
- De hoogte van de borg en wanneer je die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
- Hoe je met de verhuurder in contact kunt komen;
- Hoe je met het meldpunt ongewenst verhuurgedrag in contact kunt komen;
- De servicekosten. Je moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
- De verhuurbemiddelaar vraagt bemiddelingskosten.
Voor contracten na 1 juli 2024:
- De verhuurder heft een te hoge huurprijs;
- De verhuurder verhoogt de huur boven de wettelijk toegestane huurverhoging.
Voor contracten na 1 januari 2025:
- De verhuurder informeert niet of onvoldoende over het aantal WWS-punten van je woning.
Melding sturen
Je kunt een melding aan de gemeente Weert sturen via een digitaal formulier:
Wat gebeurt er met mijn melding?
Jouw melding bekijken we zo snel mogelijk. Een medewerker van de gemeente neemt daarna contact met je op om te bespreken wat de gemeente kan doen.
Wat kun je zelf doen?
Als je problemen hebt met jouw verhuurder, probeer dan eerst met jouw verhuurder te praten om misverstanden te voorkomen. Houd daarnaast een aantekening bij van ongewenst gedrag, bewaar alle communicatie en maak indien nodig foto’s. Zo heb je een dossier voor later gebruik. Gaat jouw klacht over iets anders dan de genoemde situaties, bijvoorbeeld over slecht onderhoud, of het niet terugbetalen van de borg? Dan geldt de gewone huurbescherming. De gemeente kan u hierbij niet helpen.
Meer informatie
Voor meer informatie kun je terecht op deze webpagina's op de website van de Rijksoverheid: