Meldpunt ongewenst gedrag verhuurder
Melden problemen met verhuurders
Zoek of huur je een woning en vind je dat de verhuurder zich niet netjes gedraagt? Bijvoorbeeld omdat de verhuurder je discrimineert of bedreigt? Of een te hoge borg vraagt of oneerlijke servicekosten rekent? Je kunt dergelijk ongewenst gedrag van verhuurders melden bij de gemeente, via onderstaande knop (digitaal formulier).
Wat kun je melden?
Je kunt een melding doen over deze situaties:
- De verhuurder discrimineert je;
- De verhuurder bedreigt je of maakt je bang;
- De verhuurder vraagt een te hoge waarborgsom. Een borg mag nooit meer zijn dan 2 maanden huur;
- De verhuurder maakt geen schriftelijk huurcontract;
- De verhuurder geeft je geen goede informatie over:
- Jouw rechten en plichten bij de huur van de woning als die niet in het huurcontract staan;
- De hoogte van de borg en wanneer je die terugkrijgt als het huurcontract stopt;
- Hoe je met de verhuurder in contact kunt komen;
- Hoe je met het meldpunt ongewenst verhuurgedrag in contact kunt komen;
- De servicekosten. Je moet een compleet overzicht van de kosten krijgen.
- De verhuurbemiddelaar vraagt bemiddelingskosten.
Gaat jouw melding over een woningcorporatie? Dan kun je de klacht indienen bij de klachtencommissie van desbetreffende woningcorporatie.
Melding sturen
Je kunt een melding aan de gemeente Weert sturen via een digitaal formulier:
Wat gebeurt er met mijn melding?
Jouw melding bekijken we zo snel mogelijk. Een medewerker van de gemeente neemt daarna contact met je op om te bespreken wat de gemeente kan doen.
Meer informatie
Voor meer informatie kun je terecht op deze webpagina's op de website van de Rijksoverheid: