Klacht tegen ambtelijk optreden
Deze klachtenprocedure gaat niet over klachten of meldingen in de openbare ruimte, zoals afval, losliggende stoeptegels etc. Je kunt daarvoor een 'melding openbare ruimte' indienen.
Inwoners die niet tevreden zijn over de wijze waarop een ambtenaar of bestuurder zich in een bepaalde gelegenheid heeft gedragen, kunnen een klacht indienen. In de praktijk gaat het dan bijvoorbeeld over een ongeïnteresseerde of onheuse bejegening of de manier waarop een persoon zich gedraagt tegenover burgers en bedrijven. De gemeente zal de klacht volgens een vastgestelde procedure afhandelen.
Wat moet je doen?
- Je dient jouw klacht schriftelijk in bij het college van burgemeester en wethouders. Als dit niet lukt, dan kan de klachtencoördinator van de gemeente je helpen de klacht schriftelijke te formuleren. Neem contact op per e-mail of telefonisch via 06 28 79 16 23.
- De gemeente beoordeelt jouw klacht.
- We bekijken altijd eerst of wij je klacht kunnen oplossen. Je krijgt dan een uitnodiging voor een (telefonisch) gesprek. In dit gesprek wordt samen beoordeeld of de klacht informeel kan worden afgehandeld.
- Leidt de informele afhandeling niet tot een bevredigend resultaat of kan jouw klacht niet eenvoudig worden opgelost, dan wordt de formele procedure opgestart.
- Je wordt samen met de betrokken medewerker gehoord, tenzij je aangeeft dat dit niet nodig is.
- Je krijgt van de gemeente binnen 6 weken schriftelijk bericht over de beoordeling van de klacht. Deze termijn kan door ons met 4 weken verlengd worden.
- Je kunt een externe beoordeling van jouw klacht bij de Nationale Ombudsman aanvragen als je het niet eens bent met de behandeling van jouw klacht.
Voorwaarden
De klacht moet binnen 1 jaar na de gedraging zijn ingediend.
Je dient jouw klacht schriftelijk in. Jouw klacht bevat ten minste:
- Naam en (e-mail)adres van de klager.
- Datum van de klacht.
- Naam en / of functie van de persoon waarover de klacht gaat.
- Een omschrijving van de gedraging.
- Je handtekening.