Lees voor ?

Klacht tegen ambtelijk optreden

Opgelet! Deze klachtenprocedure gaat niet over klachten of meldingen in de openbare ruimte, zoals afval, losliggende stoeptegels etc. Je kunt daarvoor een 'melding openbare ruimte' indienen.

Inwoners die niet tevreden zijn over de wijze waarop een ambtenaar of bestuurder zich in een bepaalde gelegenheid heeft gedragen, kunnen een klacht indienen. In de praktijk gaat het dan bijvoorbeeld over een onprettige benadering of de manier waarop een persoon zich gedraagt tegenover burgers en bedrijven. De gemeente zal de klacht volgens een vastgestelde procedure afhandelen.

Waarover kan ik een klacht indienen?

Wat een klacht precies inhoudt, verschilt per geval. De gemeente Weert onderscheidt drie categorieën van klachten:

  • Misdragingen: onder deze categorie vallen klachten over communicatie met en benadering van de klager. Denk bijvoorbeeld aan klachten over hoe een inwoner te woord is gestaan of de manier waarop en de termijn waarbinnen een (aan)vraag van een betrokkene is behandeld.
  • Ongewenste omgangsvormen: hiermee bedoelen we klachten over discriminatie, (seksuele) intimidatie, pesten, agressie of geweld.
  • Misbruik: onder deze categorie klachten vallen integriteitsschendingen. De klacht gaat dan over misbruik van positie, informatie of geld door een medewerker of een bestuursorgaan. Misbruik van positie kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij een klacht over (de schijn van) belangenverstrengeling. Misbruik van informatie kan gaan over het delen van informatie met onbevoegden of het lekken van (geheime) informatie.

Wat moet je doen?

  • Je dient jouw klacht schriftelijk in bij het college van burgemeester en wethouders. Dat kan via een digitaal formulier, zie de knop hieronder. Hiervoor heb je een DigiD inlogcode nodig. Je mag het klachtformulier gebruiken of jouw klacht zelf op papier zetten. De klacht stuur je ons dan per e-mail (gemeente@weert.nl) of per post toe of je geeft ‘m af bij de balie. Voor de contactgegevens en openingstijden, zie de pagina 'Contact'.
  • Lukt het je niet jouw klacht op te schrijven? De klachtencoördinator van de gemeente kan je helpen de klacht schriftelijk te formuleren. Neem contact op per e-mail (a.schmidt@weert.nl) of telefonisch via 06 28 79 16 23.
    De gemeente verstuurt een ontvangstbevestiging en beoordeelt jouw klacht.
  • We bekijken altijd eerst of wij je klacht kunnen oplossen. Je krijgt dan een uitnodiging voor een (telefonisch) gesprek. In dit gesprek beoordelen we samen of de klacht informeel kan worden afgehandeld.
    Leidt de informele afhandeling niet tot een bevredigend resultaat of kan jouw klacht niet eenvoudig worden opgelost? Dan wordt de formele procedure opgestart. De gemeente houdt zich hierbij aan deze instructie. Je wordt samen met de betrokken medewerker gehoord, tenzij jij of de medewerker aangeeft dat dit niet nodig of wenselijk is.
  • Je krijgt van de gemeente binnen 6 weken schriftelijk bericht over de beoordeling van de klacht. Deze termijn kan door ons met 4 weken verlengd worden.
  • Je kunt een externe beoordeling van jouw klacht bij de Nationale Ombudsman aanvragen als je het niet eens bent met de behandeling van jouw klacht.

Voorwaarden

De klacht moet binnen 1 jaar na de gedraging zijn ingediend.

Jouw klacht bevat ten minste:

  • De naam en het (e-mail)adres van de klager.
  • De datum van de klacht en van de gedraging waarover de klacht gaat.
  • De naam en / of functie van de persoon waarover de klacht gaat.
  • Een omschrijving van de gedraging.
  • Je handtekening.
Cookiemelding
Deze site gebruikt cookies. Info / uitzetten Deze site gebruikt cookies. Info / uitzetten