Overlijden
Na het overlijden van een familielid hebben de nabestaanden veel zaken te regelen. Naast het op de hoogte stellen van overige familieleden en de huisarts en het inschakelen van een uitvaartonderneming dient de gemeente binnen 6 werkdagen een aangifte van overlijden te ontvangen.
Wat moet je doen?
Je kunt uitsluitend terecht op afspraak. Via de website kun je een afspraak inplannen bij de gemeente, zie de link hierboven.
Meestal vindt de aangifte plaats door de begrafenisondernemer. Er is geen termijn vastgesteld voor het doen van de aangifte van het overlijden, maar volgens de Wet op de Lijkbezorging dient de begrafenis of crematie uiterlijk op de 6e werkdag na het overlijden plaats te vinden. Hiervoor is een verlof tot begraven of cremeren nodig, dat door de ambtenaar van de burgerlijke stand wordt afgegeven.
Is jouw kind levenloos geboren? Dan kun je jouw kind laten bijschrijven in de Basisregistratie Personen. Informatie hierover leest u op de pagina 'Geboorteaangifte'.
Wat moet je meenemen?
- Legitimatiebewijs aangever
- Schriftelijke verklaring van overlijden van de arts
- Een verzegelde enveloppe met medische gegevens van de overledene ten behoeve van het CBS (Couvert B)
- Eventueel trouwboekje
In bepaalde situaties is ook nodig:
- Waarschuwing arts
- Verlof begraven / verbranden Officier van Justitie
- Schriftelijke aangifte door de Hulpofficier van Justitie
- Testament / codicil
Zaken regelen met de Belastindienst?
Als een naaste overlijdt, komt er veel op je af. Er is vaak veel te regelen. Ook met de Belastingdienst. Kijk voor meer informatie op belastingdienst.nl/nabestaanden en vul de checklist nabestaanden in als je wilt weten wat je moet regelen na een overlijden. Je kunt voor hulp ook bellen met de Belastingtelefoon, dat kan gratis via (0800) 235 8354.
Wilt je een breder overzicht wat je als nabestaande moet weten en regelen met de overheid? Op rijksoverheid.nl/overlijden maak je eenvoudig een overzicht dat past bij jouw situatie.