Lees voor ?

Schulddienstverlening

Schulddienstverlening is een breed aanbod voor mensen die schulden hebben. Ook het voorkomen van schulden is een onderdeel van schulddienstverlening. Je kunt dus hulp vragen bij de gemeente als er schulden zijn of als die dreigen te ontstaan. De gemeente Weert voert sinds 1 januari 2016 zelf schulddienstverlening uit. Zie je geen mogelijkheden meer om uit de schulden te komen? Dan kan schulddienstverlening je wellicht uit de zorgen helpen. Schulddienstverlening is bedoeld voor personen of gezinnen die zelf hun schulden niet meer kunnen oplossen.

Aanmelden

Je kunt jezelf aanmelden bij de Vraagwijzer. Zij helpen je met kleine vragen direct of zorgen ervoor dat je aangemeld wordt bij team schulddienstverlening. Iemand van het team schulddienstverlening neemt vervolgens contact met je op voor het plannen van een intakegesprek. Dit gesprek zal binnen 4 weken plaatsvinden. Organisaties zoals maatschappelijk werk en bewindvoerders kunnen je rechtstreeks bij schulddienstverlening aanmelden.

Inloopspreekuur

Elke woensdagmiddag tussen 13.00 en 16.00 uur is er een medewerker van het team schulddienstverlening aanwezig in het Cwartier op de Beekstraat 54 (kamer 102). Een afspraak maken is niet nodig. Loop gerust binnen om jouw vragen rondom geldzorgen te bespreken. Samen met jou bekijken we hoe we je het beste kunnen helpen.

Wat gebeurt er als ik mij aanmeld?

We starten met een intakegesprek. Tijdens het intakegesprek gaan we in op jouw hulpvraag. Wat is de reden van jouw aanmelding? Daarnaast kijken we breed naar jouw situatie. Waardoor zijn jouw problemen ontstaan en op welke andere terreinen ervaar je problemen? Maar we kijken ook naar wat je zelf kunt doen aan jouw financiële situatie en waarbij we jou kunnen ondersteunen. Uiteraard mag je zelf ook alle vragen stellen die je hebt. Aan het einde van het intakegesprek ontvang je van ons een lijst met de gegevens die we nodig hebben over jouw persoonlijke situatie. Je verzamelt deze stukken en levert de stukken bij ons in of stuurt deze toe. Indien nodig kunnen we een vrijwilligersorganisatie inschakelen die jou ondersteunt met het verzamelen van de benodigde gegevens. Tijdens het intakegesprek is belangrijk dat jouw eventuele partner aanwezig is.

Wat kan de gemeente bieden?

Na het intakegesprek is duidelijk of en hoe we jou kunnen ondersteunen. Er wordt bepaald welke oplossingsrichting het beste bij jouw situatie past. Hierbij zijn de volgende mogelijkheden:

  • Informatie en advies
  • Traject schulddienstverlening
    • Optimalisatiefase: we helpen je om zo goed mogelijk te leven met schulden.
    • Schuldregeling: we proberen een regeling te treffen met jouw schuldeisers. Meestal wordt voorafgaand aan de schuldregeling een stabilisatietraject ingezet om weer evenwicht te krijgen in jouw inkomsten en uitgaven.

Bij het aanbod Informatie en Advies sturen we jou een beschikking met ons advies als bijlage. De dienstverlening is daarmee afgerond. Uiteraard kun je altijd bellen als je vragen hebt over ons advies.

Bij een traject (optimalisatie en schuldregeling) stellen we voor jou een persoonlijk Plan van Aanpak op. In het Plan van Aanpak beschrijven we jouw persoonlijke situatie. Het gaat over zaken als jouw woon- en leefsituatie, inkomen, vermogen, schulden en jouw hulpvraag. Verder beschrijven we hoe jouw traject er uit ziet en welke activiteiten wanneer plaatsvinden. Je kunt hierbij denken aan:

  • Stabilisatietraject
  • Deelname aan de budgetgroep
  • Budgetcoaching
  • Ondersteuning bij jouw administratie
  • Het opstellen van een schuldenoverzicht
  • Het treffen van betalingsregelingen
  • Het treffen van een schuldregeling (schuldsanering)
  • Budgetbeheer

Tenslotte vindt je uitleg en verplichtingen in het Plan van Aanpak. In een gesprek bespreken wij het Plan van Aanpak met jou. We bespreken hoe jouw persoonlijke traject er verder uit gaan zien. We maken aanvullende afspraken en leggen dit vast in het Plan van Aanpak. Tijdens het gesprek ondertekenen de regisseur schulddienstverlening en jij samen het Plan van Aanpak. Je ontvangt zelf een ondertekend exemplaar voor je eigen administratie.

Voorwaarden

Tijdens de aanvraag en het schulddienstverleningstraject heb je een inlichtingenplicht en een medewerkingsplicht. Dat betekent dat je alle medewerking moet verlenen en alle informatie moet geven die voor de schulddienstverlening van belang zijn. Er wordt een persoonlijk Plan van Aanpak voor je opgesteld waarin de verplichtingen voor jou worden uitgewerkt. De regisseur schulddienstverlening bespreekt met jou welke verplichtingen er voor jou gelden en wat dit voor jou betekent.

Schulddienstverlening voor ondernemers

Ook ondernemers die geldzorgen of schulden hebben, kunnen terecht bij team schulddienstverlening. Ook ondernemers kunnen we helpen met informatie en advies, een optimalisatie traject of een schuldregeling.

Wat is een schuldregeling?

Bij een schuldregeling spaar je in 18 maanden zoveel mogelijk geld voor jouw schuldeisers. Dit spaargeld wordt onder jouw schuldeisers verdeeld. Voor jou betekent dit dat je 18 maanden met weinig geld moet rondkomen.

Om tot een schuldregeling te komen, moet de regisseur schulddienstverlening eerst weten hoe hoog jouw schulden zijn. We sturen daarom brieven naar al jouw schuldeisers. Als bekend is hoe hoog jouw schulden zijn en hoeveel je in 18 maanden kunt sparen, wordt er een voorstel aan alle schuldeisers gedaan. Al jouw schuldeisers moeten akkoord met het voorstel. Gaan alle schuldeisers akkoord? Dan heb je een geslaagde regeling. Als een of meer schuldeisers niet akkoord gaan, dan kan de regisseur schulddienstverlening soms de schuldeiser laten dwingen om toch met het voorstel akkoord te gaan. In andere gevallen kunnen wij jou helpen met een verzoek tot toegang tot de wettelijke schuldsanering (WSNP). De rechter moet een beslissing nemen op dit verzoek.

Welke vormen van schulddienstverlening zijn er?

De gemeente stelt eerst jouw vermogen, inkomen en vaste lasten vast. Daarmee berekent de hulpverlener hoeveel jij kunt aflossen: je aflossingscapaciteit. De hulpverlener gebruikt dit bedrag voor een aanbod aan jouw schuldeisers. Je bent verzekerd van een deel van jouw geld om je vaste lasten te betalen en je krijgt geld voor de kosten van levensonderhoud. De schuldeiser krijgt wat overblijft. De gemeente baseert de oplossing op jouw financiële mogelijkheden gedurende een periode van 18 maanden. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk.

1Betalingsregeling

Ben jij in staat om je schulden volledig te betalen? Dan probeert de gemeente betalingsregelingen met jouw schuldeisers te treffen.

2Schuldregeling

Voor problematische schuldensituaties wordt geprobeerd om de schulden af te kopen tegen finale kwijting. Dit kan in de vorm van een schuldbemiddeling of in de vorm van een saneringskrediet. 

Schuldbemiddeling

Bij een schuldbemiddeling maak je gedurende 18 maanden de aflossing maandelijks over naar een rekening van de afdeling schulddienstverlening. Jaarlijks vindt er een her controle plaats en wordt de afloscapaciteit opnieuw vastgesteld.

Schuldsaneringskrediet

Met het saneringskrediet sluit je een lening af bij de Kredietbank Limburg waarmee je alle openstaande schulden afkoopt. Vervolgens los je per maand een bedrag af aan de Kredietbank Limburg. Je mag hier maximaal 18 maanden over doen. 

Bij een schuldbemiddeling en saneringskrediet kunnen voorwaarden gesteld worden. De meest voorkomende voorwaarden zijn budgetvoorlichting, budgetbegeleiding en budgetbeheer.

3Budgetvoorlichting

Budgetvoorlichting is een kort traject waarin je informatie en advies krijgt over hoe je kunt rondkomen met jouw besteedbaar inkomen. Zo krijg je inzicht in jouw financiële mogelijkheden, waardoor je zelfstandig in staat bent rond te komen.

4Budgetbegeleiding

Budgetbegeleiding is een intensieve begeleiding, waardoor je inzicht krijgt in jouw financiële mogelijkheden. Je vaardigheden komen ook aan de orde. Het doel van budgetbegeleiding is dat je zelfstandig in staat bent rond te komen. Budgetbegeleiding duurt langer dan budgetvoorlichting.

5Budgetbeheer

Bij budgetbeheer beheert een budgetbeherende instantie jouw inkomen. Het wordt op een speciaal daarvoor bestemde rekening gestort. Niet jijzelf maar de budgetbeherende instantie zorgt voor het betalen van jouw vaste lasten. Jij krijgt alleen huishoudgeld uitbetaald. Budgetbeheer duurt vaak de gehele aflossingsperiode. Afhankelijk van jouw vaardigheden krijgt je budgetbegeleiding in de laatste fase van budgetbeheer.

Cookiemelding
Deze site gebruikt cookies. Info / uitzetten Deze site gebruikt cookies. Info / uitzetten