Bouwtekening - bouwdossier - milieudossier opvragen of inzien
Je kunt bij ons, tegen betaling, verschillende soorten dossiers of delen daarvan opvragen. B.v. bouwtekeningen die je nodig kunt hebben voor onder andere het aanvragen van een vergunning, klussen in jouw pand zoals het leggen van een vloer, of als je je pand gaat verkopen. Geef altijd duidelijk aan wat je opvraagt.
Hoe kan ik een dossier of delen daarvan opvragen of inzien?
Je kunt de dossiers of onderdelen daarvan (bijvoorbeeld tekeningen), tegen betaling, opvragen via DigiD of eHerkenning.
- Voor meer informatie over DigiD, zie de pagina 'DigiD'
- Voor meer informatie over eHerkenning, zie de pagina 'eHerkenning'.
Onderaan deze pagina staat een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe de aanvraag werkt en wat je moet doen.
Levertijd
Wij streven er naar om je aanvraag binnen 5 werkdagen af te handelen.
Status aanvraag volgen
Je kunt de status van jouw aanvraag volgen. Door in te loggen op jouw Persoonlijke Internet Pagina (PIP) kunt je precies zien hoever de afhandeling van de aanvraag is. Hier kunt je ook later nog informatie over de aanvraag toevoegen en aangeven of je op de hoogte gehouden wil worden.
Kies je voor opvragen?
- Digitale documenten worden via de Persoonlijke Internet Pagina (PIP) aan je beschikbaar gesteld.
- Analoge documenten worden naar het adres van jouw DigiD of eHerkenning gestuurd.
- Wij communiceren met je via de Persoonlijke Internet Pagina
- De factuur sturen wij naar het adres dat gekoppeld is aan jouw DigiD of eHerkenning.
Kies je voor inzien?
- Daarvoor maken wij een afspraak met je.
- Je geeft aan hoe wij je kunnen bereiken om een afspraak in te plannen.
- Als je de dossiers na inzage alsnog op papier wil ontvangen, gelden dezelfde tarieven als bij het opvragen van de dossiers. Je zult deze op een later tijdstip geanonimiseerd van ons ontvangen via analoge post.
Kosten
Kosten Je betaalt altijd achteraf, na ontvangst van een factuur. Je krijgt deze factuur altijd per post gestuurd naar het adres dat gekoppeld is aan jouw DigiD of eHerkenning. Meer informatie over de kosten lees je in de legesverordening van de gemeente Weert.
Privacy
Op grond van de AVG mag je geen informatie publiceren of op andere wijze openbaar maken over nog levende personen, op een zodanige wijze dat de belangen van deze personen kunnen worden geschaad. Voor zowel digitale als analoge inzage hanteert de gemeente Weert dezelfde lijn: er worden geen persoonsgegevens gedeeld.
De gemeente Weert verwerkt persoonsgegevens om haar wettelijke taken uit te voeren, informatie te verstrekken aan inwoners en bedrijven of om diensten te verlenen. Voor meer info, zie de pagina 'Privacyverklaring'.
Auteursrechten
Foto’s maken van stukken waar auteursrechten op rusten is uitsluitend toegestaan voor eigen gebruik. Wil je deze toch publiceren, in welke vorm dan ook, dan ben je verplicht om toestemming te vragen aan de auteursrechthebbende. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor.
Publiceren
Bij publicatie van archiefstukken of van onderzoek met behulp van onze archieven dien je altijd aan bronvermelding te doen. Van elke publicatie ontvangen wij graag een exemplaar.
Veelgestelde vragen
De volgende soorten bouwtekeningen kun je opvragen.
Let op! Niet van elke locatie zijn alle soorten tekeningen aanwezig in een bouwdossier.
- Plattegrond per bouwlaag: Een plattegrond van de begane grond toont het hele perceel. Een plattegrond van een hogere bouwlaag toont alleen deze verdieping;
- Situatie- of perceeltekening: Een tekening van het terrein met daarop aangegeven de aanwezige bebouwing, de straatnamen en de grootte van het perceel en de bebouwing. Een situatietekening is op schaal en voorzien van een noordpijl.
- Een situatietekening kan van 1 perceel zijn, maar ook van meerdere percelen.
- Een perceeltekening is de situatietekening van 1 perceel;
- Constructiegegevens en constructietekening: Constructiegegevens bestaan uit constructieberekeningen en constructietekeningen. De berekeningen tonen aan dat een gebouw voldoet aan de veiligheidsvoorschriften. Constructietekeningen zijn technische tekeningen waarop de resultaten van de berekening zijn uitgewerkt;
Geveltekening: Een bouwkundige tekening op schaal van de gevelaanzichten van een gebouw. De geveltekening laat zien hoe een bouwwerk er van de buitenkant komt uit te zien; - Doorsnede: Een verticale snede door een gebouw, op schaal. Uit een doorsnede blijkt de opbouw van de bouwdelen, zoals van vloeren, daken en gevels. Verder wordt uit een doorsnede ook duidelijk wat de verdiepingshoogte en de gebouwhoogte is;
- Detailtekening: Een bouwkundige tekening op schaal waarin wordt aangegeven hoe bepaalde bouwdelen op elkaar aansluiten. Door detailtekeningen wordt duidelijk hoe een gebouw precies in elkaar zit. Detailtekeningen die het uiterlijk van een gebouw bepalen, zijn belangrijk voor de welstandcommissie;
- Fundering: Tekening of rapport van een betonnen of gemetselde constructie op palen of op zand, waarop een bouwwerk steunt zodat geen verzakking optreedt;
- Sonderingen: rapport van de bodemgesteldheid en draagkracht van de bodem onder een stuk grond.
Weet je niet welke tekening(en) je nodig hebt? Beschrijf dan waar je naar op zoek bent.
Ja, dat kan. Een bouwdossier bevat de aanvraag van een plan, de vergunning en de bijlagen die bij de vergunning horen. Wil je een vergunning bekijken die we aan iemand anders hebben verleend? Vraag dan het bouwdossier op.
Ja, dat kan. Een milieudossier bevat de aanvraag van een vergunning of de melding activiteitenbesluit, het besluit op de vergunning of melding en de bijlagen die bij de vergunning of melding horen. Wil je een besluit bekijken dat aan iemand anders is verleend of verstrekt? Vraag dan het milieudossier op.
Tijdens de afspraak is het niet mogelijk specialistische vragen te stellen. Het kan daarom handig zijn zelf een deskundig persoon mee te nemen.
Houd er rekening mee dat tekeningen, als je de tekeningen of dossiers dan alsnog op papier wil ontvangen, dezelfde kosten gelden als bij het opvragen van de stukken. Voor de kosten, zie hierboven of in de legesverordening.
Voor tekeningen met kadastrale grenzen kun je bij het Kadaster terecht.
Na de bekendmaking door Burgemeester en Wethouders van Weert dat zij een omgevingsvergunning hebben verleend, ligt deze voor een vastgestelde periode ter inzage. Op de pagina 'Officiële bekendmakingen' zie je welke omgevingsvergunningen op dit moment ter inzage liggen en waar je deze kunt inzien.
Vragen?
Heb je vragen over aanvragen van dossiers of kun je geen gebruik maken van DigiD of eHerkenning? Stuur dan een e-mail aan gemeente@weert.nl of maak gebruik van het contactformulier.
Uitlegvideo aanvragen van een digitaal dossier.
Je kunt deze video ook via de website van Youtube bekijken.
In deze instructie leggen we uit hoe je een bouwtekening, bouwdossier of milieudossier kunt aanvragen door in te loggen met DigiD of eHerkenning.
De eerste stap is inloggen:
- Ga naar de juiste pagina op de website van de gemeente Weert, bijvoorbeeld via de QR-code en klik op de groene button "Online regelen" genaamd.
- Kies voor de eerste optie met betrekking tot bouwtekening, bouwdossier of milieudossier opvragen.
- Log vervolgens in met je DigiD of eHherkenning gegevens.
Stap 2: Vul vervolgens het aanvraagformulier zo volledig mogelijk in en geef aan of je akkoord bent met de
kosten.
Stap 3: controleer op de volgende pagina of alle gegevens goed zijn ingevuld. Geef onder het kopje "Contact" aan hoe je op de hoogte wil worden gehouden. We raden je aan om beide opties aan te vinken. Alleen dan krijg je e-mails met de stand van zaken over je aanvraag.
Klik op "Verzenden".
Stap 4: de aanvraag is nu verzonden.
Er wordt een zaaknummer vermeld waaronder de aanvraag is geregistreerd. Bewaar dit nummer voor toekomstige correspondentie.
Afhankelijk van jouw eerder gemaakte keuzes, krijg je een ontvangstbevestiging en/of e-mails bij de updates betreffende jouw aanvraag.
Stap 5: de gemeente gaat de aanvraag in behandeling nemen en zal met je communiceren via de zogenaamde "Persoonlijke Internet Pagina" ook wel "PIP" genoemd. Log in op de PIP met je DigiD of eHerkenning via de QR-code. Onder het kopje "Mijn zaken" staan alle aanvragen die je bij de gemeente Weert hebt gedaan. Kies de juiste aanvraag. Vervolgens zie je
onderaan een knop waarmee je de geanonimiseerde documenten kunt downloaden.
Ter afsluiting: de factuur sturen we naar het adres dat is gekoppeld aan het DigiD of eHerkenning account. Scan de QR-code voor meer informatie.
Heb je vragen of opmerkingen? Neem dan contact op met de gemeente Weert via gemeente@weert.nl.