De Vraagwijzer
Heb je vragen over zorg, welzijn, wonen, werk of inkomen? Kom je er zelf niet uit of wil je alvast weten waar je terechtkan? De medewerkers van De Vraagwijzer helpen je graag.
Onze hulp is gratis, voor iedereen en je hebt geen doorverwijzing nodig. We luisteren naar jou, denken met je mee en als het nodig is, verwijzen we je door naar de juiste plek.
Op deze manier helpen we jou op weg naar een oplossing.
Je kunt deze video ook via de website van Youtube bekijken.
[Muziek]
Woon je in Weert en loop je rond met vragen? Vragen over zorg, welzijn, wonen, werk of inkomen.
De Vraagwijzer Weert helpt je verder.
De Vraagwijzer is gratis en is er voor iedereen.
Je hebt geen doorverwijzing nodig voor hulp van de Vraagwijzer.
We luisteren naar jouw vraag, denken met je mee en als het nodig is verwijzen we je door naar de juiste plek.
Op deze manier helpen we jou op weg naar een oplossing.
Dus heb je vragen over bijvoorbeeld hulp in de huishouding, hulp bij schulden, vragen over uitkeringen, regelingen voor minima of gezinshulp?
Bel ons of kom langs in het stadhuis.
Dat kan zonder afspraak op de vrije inlooptijden. Of neem een kijkje op weert.nl/devraagwijzer.
Wij wijzen jou graag de weg.
[Muziek]
Twijfel je of we je kunnen helpen?
Hieronder staan een aantal voorbeelden waarbij de Vraagwijzer je kan helpen. Staat je vraag er niet bij? Bel ons gerust of kom langs.


Denk aan hulp in het huishouden, een woningaanpassing of hulpmiddelen in huis.
- Het lukt me niet meer om het huishouden te doen. Kan ik hulp krijgen in de huishouding?
- Door omstandigheden heb ik mogelijk geen woonruimte meer. Wie kan mij helpen om dit te voorkomen?
- Mijn partner kan steeds moeilijker de trap op komen door zijn ziekte. Omdat we boven douchen en slapen willen we weten of het plaatsen van een traplift mogelijk is.
Denk aan het vinden van ontmoetingsplekken, hulp bij digitale zaken en financiële hulp om te sporten.
- Ik zou graag vaker onder de mensen willen zijn, maar ik weet niet goed waar ik naartoe kan gaan. Zijn er plekken waar ik gewoon binnen kan lopen om nieuwe mensen te ontmoeten?
- Veel zaken gaan nu met de computer, maar dat lukt mij niet. Kan iemand mij hierbij helpen of kan ik dat ergens zelf leren?
- Ik wil graag sporten, maar ik heb moeite om het geld voor de contributie te betalen. Is hier ondersteuning voor?
Denk aan hulp bij je administratie, hulp bij schulden of toeslagen.
- Ik maak me zorgen over mijn geldzaken. Kan ik hulp krijgen om mijn administratie weer op orde te krijgen?
- Ik heb een aantal abonnementen en krijg telkens verschillende brieven en rekeningen. Ik begin het overzicht kwijt te raken en maak me zorgen. Kan ik hulp krijgen om mijn administratie weer op orde te krijgen?
- Ik heb schulden en kom er zelf niet meer uit. Wie kan mij helpen?
- Ik vraag me af of ik in aanmerking kom voor belastingtoeslagen of extra ondersteuning via de gemeente. Hoe kom ik daarachter?
Denk aan financiële regelingen, peuteropvang of begeleiding jeugd.
- Ik ben alleenstaande ouder en heb niet veel te besteden. Zijn er regelingen waar ik gebruik van kan maken?
- We hebben geen recht op kinderopvangtoeslag voor ons kind van 2 jaar. Hoe kunnen we kinderopvang via de gemeente aanvragen?
- Mijn kind heeft begeleiding via de jeugdzorg. Binnenkort wordt hij 18 jaar. Moeten wij iets regelen zodat de begeleiding door kan gaan?
Denk aan vervoersvoorzieningen, dagbesteding of begeleiding.
- Ik wil graag zo lang mogelijk zelfstandig blijven. Door mijn ziekte lukt het me niet meer om naar buiten te gaan en de winkels in de stad te bezoeken. Kan ik een scootmobiel krijgen?
- Ik zorg voor mijn partner met beginnende dementie. Dit is soms erg zwaar. Is het mogelijk dat mijn partner een paar keer per week naar een dagbesteding gaat?
- In onze familie zijn veel problemen. Het beïnvloedt mijn gezin en werk. Ik weet niet meer hoe ik hiermee om moet gaan. Is er iemand die me kan helpen?
- Ik ben slecht ter been en kan geen auto meer rijden. Is het mogelijk om vervoer voor mij te regelen?
Denk aan aanvragen uitkering, hulp bij formulieren of financiële ondersteuning zelfstandig ondernemer.
- Binnenkort heb ik geen inkomen meer. Kom ik in aanmerking voor een bijstandsuitkering of een toeslag vanuit de gemeente? En kan iemand mij helpen bij het aanvragen daarvan?
- Ik heb een aantal brieven ontvangen van instanties, maar ik begrijp niet wat ze van mij willen. Is hier ondersteuning voor?
- Ik moet formulieren invullen en weet niet goed hoe ik dat moet doen. Kan iemand mij hiermee helpen?
- Drie maanden geleden ben ik gestart als zelfstandige maar ik verdien nog niet genoeg om al mijn kosten te betalen. Kan de gemeente mij hierin ondersteunen?
- Ik heb gehoord dat je elk jaar extra geld kan krijgen om beter rond te komen. Geldt dat ook voor mij?
Contactgegevens en openingstijden
De Vraagwijzer vind je in het stadhuis. Voor korte vragen hoef je geen afspraak te maken, je kan gewoon binnenlopen tijdens onze vrije inloop. Voor meer uitgebreide vragen kan je een afspraak maken via telefoonnummer (0495) 575 000.
Bij een bezoek aan het stadhuis gelden deze huisregels.
Vanuit het buitenland: +31 495 575 000
De Vraagwijzer is dagelijks telefonisch bereikbaar, zie de tijden hieronder.
De vrije inloop is bedoeld voor het stellen van een korte vraag. Voor meerdere en uitgebreide persoonlijke vragen kun je een 'afspraak op maat' maken in het stadhuis, via telefoonnummer (0495) 575 000 (kies in het menu voor 'De Vraagwijzer').
Dag | Telefonisch bereikbaar | Vrije inloop (zonder afspraak) |
---|---|---|
Maandag |
08.30 tot 12.30 uur en 13.30 tot 16.00 uur |
09.00 tot 12.00 uur![]() |
Dinsdag |
08.30 tot 12.30 uur |
- |
Woensdag | 08.30 tot 12.30 uur |
13.30 tot 16.00 uur |
Donderdag |
08.30 tot 12.30 uur |
09.00 tot 12.00 uur |
Vrijdag | 08.30 tot 12.30 uur | - |
Inloopspreekuur Stramproy en Boshoven
In Stramproy en Boshoven zijn er inloopspreekuren. Voor meer informatie en alle dagen en openingstijden, zie deze pagina.
Bereikbaarheid voor mindervaliden
Voor mindervalide bezoekers is de toegang goed geregeld. Zij kunnen in de garage onder het stadhuis parkeren (betaald parkeren, je betaalt achteraf) en met de lift naar de hal. Verder zijn er op de Wilhelminasingel aan de zijde van het stadhuis en aan de overzijde in totaal drie invalidenparkeerplaatsen. De inrichting van de balie zorgt voor een betere privacy. Bezoekers die op hun beurt wachten kunnen van diverse zitjes in de ruime hal gebruik maken.
Cliëntondersteuning
Zoek je meer hulp, bijvoorbeeld iemand die samen met jou kan uitzoeken welke hulp je precies nodig hebt of je kan bijstaan bij gesprekken. Een cliëntondersteuner kan je daarbij helpen.
Een cliëntondersteuner is iemand die het aanbod van zorg en ondersteuning in jouw regio goed kent. Zij kijken samen met jou wat je nodig hebt en waar je terecht kunt.
Ze kunnen je helpen bij het inzetten van je netwerk, het aanvragen van ondersteuning bijvoorbeeld de Wmo, bijstaan bij gesprekken of ondersteunen bij klachten over besluiten of het maken van een bezwaar. Een cliëntondersteuner is geen hulpverlener en werkt ook niet bij een zorgorganisatie of gemeente. Een cliëntondersteuner is dus onafhankelijk. De ondersteuning vanuit cliëntondersteuning is gratis.
Als je graag een onafhankelijk cliëntondersteuner wil aanvragen neem dan contact op met:
Email: clientondersteuning@amwml.nl
Telefoon 088-65 60 600, bereikbaar op werkdagen tussen 8.30 uur en 17.00 uur.
Voor meer informatie over cliëntondersteuning zie www.amwml.nl/hulp-nodig of bekijk deze video over cliëntondersteuning (kosteloos).