Uitleg parkeervergunning
Bewoners van Weert woonachtig in een parkeerzone, bedrijven die gevestigd zijn in een parkeerzone of mantelzorgers regelen al hun parkeerzaken via het digitaal parkeerloket. Om hiervan gebruik te maken activeer je eenmalig het parkeerloket, vervolgens vraag je je vergunning aan en betaal je de vergunning direct via iDeal.
Op deze pagina leggen we je stap voor stap uit hoe dit snel en gemakkelijk werkt.
Wat moet je doen?
Bewoners / werknemers van bedrijven / mantelzorgers
Is dit de eerste keer dat je naar het digitale parkeerloket gaat? Activeer dan jouw account via de volgende stappen.
- Ga naar www.weert.nl/parkeren en klik op het parkeerloket.
- Log in met je DigiD.
- Je komt nu in het startscherm van het parkeerloket.
Heb je geen DigiD? Vraag deze aan via: www.digid.nl/digid-aanvragen-activeren
Kun je geen DigiD aanvragen? Neem dan contact met ons op.
Voor meer info over DigiD, zie deze pagina.
Bedrijven
Is dit de eerste keer dat je naar het digitale parkeerloket gaat? Activeer dan jouw account via de volgende stappen.
- Ga naar www.weert.nl/parkeren en klik op het parkeerloket.
- Log in met je eHerkenning.
- Je komt nu in het startscherm van het parkeerloket.
Heeft jouw bedrijf nog geen eHerkenning? Kijk dan op www.eHerkenning.nl hoe je deze kunt aanvragen.
Voor meer info over eHerkenning, zie deze pagina.
Eenmalig jouw gegevens invullen
Om het parkeerloket in gebruik te nemen, moet je dit eenmalig activeren. Je doet dit door je e-mailadres te koppelen aan je account:
- Klik op ‘je accountinstellingen’ of klik bovenaan de pagina op ‘Welkom, <je naam>’ om je e-mailadres toe te voegen.
- Vul bij ‘Contactgegevens’ minimaal je telefoonnummer en e-mailadres in en klik dan op ‘Opslaan’ onderaan de pagina.
- Je ontvangt nu een verificatiebericht via e-mail.
- Ga naar je ‘Postvak IN’ van je mailadres dat je zojuist hebt opgegeven. Hier ontvang je een e-mail van de gemeente Weert met als afzendadres ‘noreply@weert.nl’. In deze mail staat een controlelink waarop je kunt klikken.
Tip: kijk ook bij je ‘ongewenste mail’ of in je ‘spam’-filter. In sommige gevallen komt de e-mail in een spam-filter of bij je map ‘ongewenste mail’ terecht. - Klik op de controlelink in deze e-mail of open deze door de link te kopiëren en te openen (plakken) in je webbrowser.
Je e-mailadres is nu geregistreerd in het parkeerloket. Je kunt nu producten aanvragen, wijzigen of je contactgegevens veranderen.
Zodra je ingelogd bent in het parkeerloket, kun je in het overzicht zien welke parkeervergunning(en) voor jou beschikbaar zijn op basis van je woonadres.
- Klik op ‘aanvragen’ achter het product dat je wilt afnemen.
- Je doorloopt vervolgens een aantal stappen. Per stap klik je aan wat voor jou van toepassing is en vervolgens op ‘volgende stap’.
- Bij de stap ‘Periode’ selecteer je de gewenste start- en einddatum. Voor de einddatum geldt dat je het product voor maximaal één jaar kan aanvragen. Wil je bijvoorbeeld je parkeervergunning per half jaar betalen? Dan geef je dat aan door de gewenste einddatum op bijvoorbeeld 6 maanden te zetten.
- Voordat de ‘einddatum’ van je product in zicht komt, ontvang je automatisch een e-mail om deze weer te verlengen.
- Volg nu de stappen hieronder.
Het voertuig dient dan op naam van de aanvrager te staan.
- Bij de stap 'Voertuig' vul je het kenteken van jouw eigen voertuig in.
- Klik daarna op 'Controleer bij RDW'.
Staat het kenteken niet op naam van de aanvrager?
Heb je een (private) leaseauto of staat de auto op naam van jouw partner? Dan krijg je een melding met het verzoek om extra informatie te uploaden. Dit kan bijvoorbeeld het leasecontract zijn. Nadat dit is beoordeeld door de gemeente ontvang je per e-mail informatie over de volgende stap.
Jouw aanvraag dient door de gemeente te worden gecontroleerd. Je ontvangt een e-mail zodra de controle is afgerond.
Beschik je over een eigen parkeergelegenheid?
Dan kom je alleen voor jouw tweede auto in aanmerking voor een parkeervergunning. Jouw eerste voertuig dien je namelijk op eigen terrein te parkeren.
- Klik dan op ‘Aanvragen’ van een mantelzorgvergunning. Vervolgens wordt automatisch, op basis van jouw woonadres, de parkeerzone bepaald.
- Bij de stap 'Bewijslast' geef je bij de motivatie aan welke personen de mantelzorg gaan verlenen. Vul hierbij van elke persoon apart de voor- en achternaam, het adres en telefoonnummer in.
- Bij de stap 'Voertuig' vul je het kenteken in van één van de personen die mantelzorg gaat verlenen.
Je kunt later nog maximaal 4 extra kentekens koppelen aan de vergunning.
Jouw aanvraag dient door de gemeente te worden gecontroleerd. Je ontvang een e-mail zodra de controle is afgerond.
- Bij de stap ‘Bewijslast’ geef je bij de motivatie aan voor welk bedrijf je werkt in de binnenstad en geef je de adresgegevens van dit bedrijf op. Je dient bij deze stap ook een kopie van je werkgeversverklaring te uploaden.
- Bij de stap ‘Voertuig’ vul je het kenteken van je eigen voertuig in.
- Als je alle stappen hebt doorlopen, krijg je een samenvatting te zien met de informatie die je hebt ingevuld. Controleer deze informatie zorgvuldig.
Je aanvraag dient door de gemeente te worden gecontroleerd. Je ontvangt een e-mail zodra de controle is afgerond.
- Ben je akkoord gegaan met de gegevens in de samenvatting? Je kunt het product nu betalen via iDeal.
- Nadat de betaling succesvol is afgerond komt het parkeerproduct in het overzicht van jouw producten te staan.
Jouw parkeervergunning is nu geregeld. Je ontvangt een bevestiging hiervan per e-mail.
Wil je, nadat je een product hebt afgenomen, een wijziging doorvoeren? Dan kun je dat voortaan zelf regelen. Zo kun je bijvoorbeeld het kenteken wijzigen, een kenteken toevoegen of een product stopzetten via het digitale parkeerloket. Je doorloopt hiervoor de stappen.
Klik rechts op de knop 'Wijzigen'.
Je kunt een tweede kenteken toevoegen aan jouw parkeervergunning. Je wisselt zelf op welk voertuig je de parkeervergunning geldig wilt laten zijn. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld twee auto’s hebt waarvan een op de eigen oprit kan staan.
Er kan maar één voertuig per vergunning actief zijn.
- Ga in het digitale parkeerloket naar 'Wijzigen'.
- Klik op 'kenteken toevoegen' en voer het kenteken van jouw tweede voertuig in.
- U ontvangt een e-mail met een link naar de portal inclusief meldnummer en code. Hiermee kun je inloggen in de portal en daar kun je jouw kentekens beheren.
De parkeervergunning is geldig voor één voertuig. Je zorgt er zelf voor dat het juiste voertuig via de portal is aangemeld.
Voor mantelzorgers
Heb je meerdere personen die jou helpen als mantelzorger? Je kunt nu dan nu nog vier kentekens toevoegen aan jouw parkeervergunning.
- Ga in het digitale parkeerloket naar 'Wijzigen'.
- Klik op 'Kenteken toevoegen' en voer de kentekens in van de voertuigen van jouw mantelzorgers. Je kunt maximaal vijf kentekens toevoegen aan jouw mantelzorgparkeervergunning.
Met deze kentekens van de mantelzorgers mag gelijktijdig worden geparkeerd nabij jouw woning.
Optie: Staat het kenteken niet op de naam van de aanvrager?
Dan krijg je de melding met het verzoek om extra informatie te uploaden. Vervolgens wordt door de gemeente beoordeeld of het mogelijk is om een tweede kenteken toe te voegen aan jouw parkeerproduct. Je ontvangt hierover per e-mail bericht.
Hulp nodig?
Kom je er aan de hand van de uitleg niet uit? Neem dan gerust contact op met parkeerbeheer via parkeerbeheer@weert.nl. Of maak een afspraak via (0495) 575 000.
Je kunt ook deze instructievideo's bekijken:
Parkeervergunning bewoner
Parkeervergunning bedrijf
Parkeervergunning mantelzorger