Lees voor ?

Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo)

De Wmo is er voor mensen die hulp nodig hebben om zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en mee te kunnen doen aan de samenleving. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo.

Wanneer er een melding wordt gedaan voor de Wmo wordt er eerst gekeken wat je zelf kan  doen, of met hulp van de mensen om je heen. Daarnaast zijn er verschillende voorzieningen in de buurt waar je misschien gebruik van kan maken. Zijn er geen passende oplossingen vanuit je, jouw netwerk of voorzieningen buiten de Wmo, dan kun je mogelijk een beroep doen op de Wmo.

Mogelijke ondersteuning

Melding

Om een Wmo-melding te maken, neem je contact op met De Vraagwijzer. Dit kan telefonisch of via het spreekuur. Een medewerker van de Vraagwijzer kijkt graag samen met jou welke mogelijkheden er zijn. Wanneer nodig wordt er een Wmo-melding aangemaakt. Zij nemen contact met jou of jouw contactpersoon op om een gesprek in te plannen.

Veelgestelde vragen

De Wmo is er voor iedereen die hulp nodig heeft om zo lang mogelijk thuis te kunnen blijven wonen of om mee te kunnen blijven doen in de samenleving en dat op eigen kracht, of met hulp van familie, mantelzorgers, vrienden, bekenden of voorliggende voorzieningen, (tijdelijk) niet kan.

Iedereen wil graag zelfstandig mee blijven doen in de maatschappij, een fijne baan vinden en veilig opgroeien. Met een beperking door ouderdom, lichamelijke of psychische problemen of moeilijkheden thuis is dit soms lastig. Als je belemmeringen tegenkomt of gewoon een vraag hebt, ben je in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor het vinden van een oplossing. Dat kan met hulp van anderen, zoals de huisarts, school, de (sport)vereniging, het Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg (AMW-ML), het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), of welzijnsorganisatie Stichting Punt Welzijn.

Je kunt je bij  De Vraagwijzer melden als je een vraag hebt met betrekking tot Wmo-ondersteuning.

Je vertelt in een gesprek met iemand van de gemeente over jouw situatie en welke problemen jij ondervindt. En ook hoe jouw familie en vrienden je kunnen helpen bij het oplossen daarvan. Het kan zijn dat je (tijdelijk) een (individuele) voorziening nodig hebt, die afgestemd is op jouw situatie. Bijvoorbeeld een vervoerspas voor Omnibuzz, hulp bij het huishouden, een rolstoel of begeleiding.

Ja, dat mag. Als je een gesprek krijgt met de gemeente dan krijg je op tijd informatie, zodat je genoeg tijd hebt om je voor te bereiden. Er mag altijd iemand bij het gesprek zijn. Bijvoorbeeld een familielid, een vriend(in), een vrijwillige ouderenadviseur of een onafhankelijk cliëntondersteuner van Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg (AMW).

De gemeente betaalt de kosten voor de Wmo-ondersteuning.  Je betaalt wel een bijdrage in de kosten (eigen bijdrage of abonnementstarief) voor ondersteuning op maat (maatwerkvoorzieningen). Bijvoorbeeld voor hulp bij het huishouden, voor een scootmobiel, of voor begeleiding. En voor zorg die je zelf betaalt met een persoonsgebonden budget (pgb). Ook woningaanpassingen zoals een traplift of douchestoel vallen onder de eigen bijdrage. Bij deze voorzieningen betaal je nooit meer eigen bijdrage dan de kostprijs van de voorziening.

Niet iedereen die gebruik maakt van een Wmo-voorziening betaalt een eigen bijdrage.

De gemeente mag geen eigen bijdrage vragen voor rolstoelen. Verder zijn er cliënten die om de volgende redenen geen Wmo eigen bijdrage betalen:

  • Meerpersoonshuishoudens niet-AOW gerechtigd (ongeacht het inkomen);
  • Huishoudens die al een eigen bijdrage betalen voor intramurale zorg (Wlz, beschermd wonen zorg in natura of opvang);
  • Cliënten met de gemeentelijke collectieve zorgverzekering minima (CZM): cliënten met de CZM krijgen de eigen bijdrage wel opgelegd, maar kunnen deze kosten declareren bij de zorgverzekering.

Meer informatie over de eigen bijdrage vind je op www.hetcak.nl.

Kinderen en eigen gezinsleden nemen de taken op zich die normaal zijn in een huishouden. Dat noemen we gebruikelijke zorg. Andere kinderen, familieleden, vrienden of buren zijn niet verplicht om te helpen. Maar de gemeente mag wel vragen wat de mensen in jouw sociaal netwerk voor je kunnen betekenen. Zo kunnen we ook beter rekening houden met de mensen die je mantelzorg geven.

Gebruikelijke hulp is de hulp die mensen elkaar normaal gesproken geven. Omdat ze een gezin vormen of samenleven. Voorbeelden van gebruikelijke hulp zijn: helpen met eten koken, afwassen, stofzuigen en de kinderen aankleden en naar school brengen. Als een van de ouders ziek is, nemen gezinsleden deze taken vaak over. 

Ja, dat kan. Maar de gemeente kijkt ook wat jouw partner en/of kinderen kunnen doen in het huishouden. De professionele hulp bij het huishouden is bedoeld als aanvulling daarop. Het resultaat moet zijn dat jij in een schoon en leefbaar huis woont. En dat jij met ondersteuning thuis kunt blijven wonen en mee kunt doen aan de samenleving.

Heb je ondersteuning nodig, dan kun je meestal zelf bepalen welke aanbieder jou die ondersteuning mag leveren. Daarbij kun je kiezen uit een groep aanbieders waarmee de gemeente afspraken heeft gemaakt. In sommige gevallen kan de aanbieder die je zou willen kiezen niet de ondersteuning leveren die voor jou nodig is. In dat geval zal de gemeente je adviseren om een andere aanbieder te kiezen.
Een overzicht van gecontracteerde aanbieders is te vinden op deze website.

Een PGB is een geldbedrag waarmee je zelf ondersteuning inkoopt. Je kiest zelf jouw hulpverlener(s) en maakt afspraken over de ondersteuning die jij nodig hebt. Ook de vergoeding die daar tegenover staat, regel je zelf. Kom je voor een PGB in aanmerking? Dan regel je zelf bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, hulpmiddelen, begeleiding, dagbesteding, kortdurend verblijf en beschermd wonen.  Het PGB is een geldbedrag, maar dat geld krijg je niet zelf op jouw bankrekening. We maken het over naar de Sociale Verzekeringsbank, die er jouw ondersteuner van betaalt. Wil je meer weten over het PGB? Vraag hiernaar bij De Vraagwijzer van de gemeente Weert. Zij kunnen je verder helpen.

De gemeente Weert biedt inwoners met een lager inkomen de mogelijkheid om gebruik te maken van de collectieve zorgverzekering, die wij samen met zorgverzekeraars aanbieden. Op de pagina over de collectieve zorgverzekering vind je alle informatie over de voorwaarden en de aanvraag van deze zorgverzekering. 
 
Hier kun je kiezen uit verschillende zorgverzekeringspakketten. Het pakket 'Gemeenten Extra Uitgebreid' is gericht op de behoeften van chronisch zieke en gehandicapte mensen. Alle zorgverzekeringspakketten kun je bekijken op de website Gezond Verzekerd

Nadat je een melding voor de Wmo hebt gedaan wordt er door een medewerker van de gemeente contact met jou opgenomen voor het plannen van een gesprek. Meestal wordt er een huisbezoek gepland, maar soms kan het gesprek ook telefonisch plaatsvinden. We proberen jouw melding zo snel mogelijk in behandeling te nemen.

Loopt jouw indicatie af en wil je een verlenging aanvragen? Of wil je jouw indicatie laten wijzigen of stoppen? Meld je dan tijdig bij De Vraagwijzer. Je dient jezelf minimaal 8 weken voor de einddatum van de indicatie te melden bij De Vraagwijzer. Indien je jezelf niet op tijd meldt kunnen wij niet garanderen dat jouw melding op tijd in behandeling genomen kan worden.

Meer informatie

Links

Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning Weert 2024
Cliëntondersteuning
 Tariefstructuur pgb Wmo
 Verordening maatschappelijke ondersteuning Weert 2023

Cookiemelding
Deze site gebruikt cookies. Info / uitzetten Deze site gebruikt cookies. Info / uitzetten