Uitleg bezoekersapp
Beschik je over een parkeervergunning waar je met meerdere kentekens gebruik van maakt? Of woon je in zone 3 of heb je hier een bedrijf en wil je bezoek laten parkeren bij jou in de straat? Dan moet je gebruik maken van de bezoekersapp. Hiermee meld je een geparkeerd voertuig aan- en af. In de video hieronder kun je bekijken wat de bezoekersapp is en hoe deze werkt.
Voor meer informatie over de visiteregeling, zie:
Op deze pagina leggen we je stap voor stap uit hoe je de digitale visiteregeling aanvraagt en hoe de bezoekersapp werkt.
Wat moet je doen?
Van de 'bezoekersapp', die eigenlijk een webpagina is, kun je een snelkoppeling op je mobiele telefoon of tablet/iPad zetten. Je vindt deze dan tussen de andere apps op je apparaat, zodat je hem snel kunt openen.
Android telefoons of tablets
Heb je een smartphone of tablet met het Android-besturingssysteem (bijvoorbeeld een toestel van Samsung, Nokia of OnePlus)? Volg dan de volgende stappen om de bezoekersapp op het startscherm van je smartphone of tablet te installeren.
- Open de browser-app waarmee je internetpagina’s bezoekt (bijvoorbeeld Chrome, Edge of Firefox).
- Ga naar de webpagina https://parkeerloket.weert.nl/DVSportal
- Klik op de opties-knop van de browser. Dit is het pictogram met de 'drie puntjes'.
- Tik op 'Toevoegen aan startscherm'.
Je hebt nu een app-icoon op je smartphone of tablet dat direct de bezoekersapp opent.
Apple iPhones of iPads (iOs)
Heb je een iPhone of iPad? Volg dan de volgende stappen om de bezoekersapp op het beginscherm van je smartphone of tablet te installeren.
- Open de browser-app waarmee je internetpagina’s bezoekt (bijvoorbeeld Safari).
- Ga naar de webpagina https://parkeerloket.weert.nl/DVSportal
- Tik onderin op de iPhone (bij een iPad bovenin) op de deelknop. Dit is het pictogram met het pijltje naar boven.
- Tik op 'Zet op beginscherm'.
- Je ziet nu een snelkoppeling met de naam 'Login'. Je kunt deze naam gebruiken voor de snelkoppeling (app) of de naam wijzigen, bijvoorbeeld in 'Parkeren Weert'.
- Klik op 'Toevoegen'.
Je hebt nu een app-icoon op je iPhone of iPad die direct de bezoekersapp opent.
In onderstaande video wordt ook uitgelegd hoe je een snelkoppeling op je toestel kunt maken.
Instructievideo met uitleg over de werking van het digitale Parkeerloket en de app.
Hierboven wordt een YouTube-video getoond. Je kunt deze video ook via de website van YouTube bekijken.
[Logo gemeente Weert]
Instructievideo App maken van de digitale visiteregeling
Als bewoner van Weert, wonend in vergunningshouderzone 3, kunt u gebruik maken van de bezoekersapp. Hiermee meldt u een voertuig van uw bezoek aan- en af.
Wanneer u de visiteregeling heeft aangevraagd kunt u de bezoekersapp gebruiken.
Om het u makkelijker te maken leggen we in deze folder uit hoe u van de bezoekersapp, die feitelijk een websitepagina is, een app kunt maken voor op uw mobiele telefoon of tablet.
Let op: volg voor het aanvragen van de visiteregeling eerst de stappen in de instructiefolder ‘Parkeren voor bezoek: digitale visiteregeling en bezoekersapp’ deze vindt u op www.weert.nl/parkeren
App aanmaken op een iOS gestuurd toestel
Beschikt u over een iPhone of iPad? Volg dan de volgende stappen om de bezoekersapp op het beginscherm op uw smartphone of tablet te installeren.
Open de browser app waarmee u naar ‘internetpagina’s gaat. (Bijvoorbeeld Safari)
Ga naar de webpagina https://parkeerloket.weert.nl/DVSportal
Tik onderin op de iPhone (bij een iPad bovenin) op de deelknop.
Dit is het pictogram met het pijltje naar boven.
Tik op 'Zet op beginscherm'.
U ziet nu de naam ‘Login’.
U kunt dit gebruiken als naam van de app of bijvoorbeeld wijzigen door ‘Parkeren Weert’.
Klik op 'Voeg Toe
U heeft nu een App-icoon op uw iPhone of iPad die direct naar de bezoekersapp leidt.
App aanmaken voor Android gestuurd toestel
Beschikt u over een smartphone of tablet met Android-besturing?
Bijvoorbeeld een Samsung, Nokia of Oneplus.
Volg dan de volgende stappen om de bezoekersapp op het beginscherm op uw smartphone of tablet te installeren.
Open de browser app waarmee u naar internetpagina’s gaat. (Bijvoorbeeld Google of Edge)
Ga naar de webpagina https://parkeerloket.weert.nl/DVSportal
Klik op de opties knop. Dit is het pictogram met de “drie puntjes” (zie onderstaande afbeelding).
Tik op 'Toevoegen aan startscherm'.
U ziet nu de naam ‘Login’.
U kunt dit gebruiken als naam van de app of de naam bijvoorbeeld wijzigen door ‘Parkeren Weert’.
Klik op 'Voeg Toe'.
U heeft nu een App-icoon op uw smartphone of tablet die direct naar de bezoekersapp leidt.
[Logo gemeente Weert]
Hulp nodig?
Komt u er aan de hand van de uitleg niet uit? Neem dan gerust contact op met parkeerbeheer via parkeerbeheer@weert.nl. Of maak een afspraak via (0495) 575 000.
Is dit de eerste keer dat je naar het digitale parkeerloket gaat? Activeer dan jouw account via de volgende stappen.
Bewoners
- Ga naar www.weert.nl/parkeren en klik op het parkeerloket.
- Log in met je DigiD.
- Je komt nu in het startscherm van het parkeerloket.
Heb je geen DigiD? Vraag deze aan via: www.digid.nl/digid-aanvragen-activeren
Kun je geen DigiD aanvragen? Neem dan contact met ons op.
Voor meer info over DigiD, zie deze pagina.
Bedrijven
- Ga naar www.weert.nl/parkeren en klik op het parkeerloket.
- Log in met je eHerkenning.
- Je komt nu in het startscherm van het parkeerloket.
Heeft jouw bedrijf nog geen eHerkenning? Kijk dan op www.eHerkenning.nl hoe je deze kunt aanvragen.
Voor meer info over eHerkenning, zie deze pagina.
Eenmalig jouw gegevens invullen
Om het parkeerloket te gebruiken, moet je dit eenmalig activeren. Dit doe je door je e-mailadres aan je account te koppelen:
- Klik op 'je accountinstellingen' of bovenaan de pagina op 'Welkom, <je naam>' om je e-mailadres toe te voegen.
- Vul bij 'Contactgegevens' minimaal je telefoonnummer en e-mailadres in en klik onderaan de pagina op 'Opslaan'.
Let op! Je kunt de blauwe balk negeren; daar hoef je niet op te klikken. - Je ontvangt nu een verificatiebericht via e-mail.
- Ga naar het 'Postvak IN' van het e-mailadres dat je zojuist hebt opgegeven. Hier ontvang je een e-mail van de gemeente Weert met het afzendadres noreply@weert.nl. In deze e-mail staat een controlelink waarop je kunt klikken.
Tip: Kijk ook in je map 'ongewenste mail' of 'spam'. Soms komt de e-mail daar terecht. - Klik op de controlelink in de e-mail of kopieer de link en open deze in je webbrowser.
Je e-mailadres is nu geregistreerd in het parkeerloket. Je kunt nu gebruikmaken van je digitale visiteregeling.
Zodra je bent ingelogd in het digitale parkeerloket, kun je de digitale visiteregeling aanvragen.
- Klik op 'Aanvragen' achter het product dat je wilt afnemen.
- Je doorloopt vervolgens een aantal stappen, selecteert daarbij 'Visiteregeling bewoners' en klikt op 'Volgende stap'.
- Bij de stap 'Periode' wordt automatisch een einddatum over 20 jaar ingesteld. Uiteraard kun je het product eerder opzeggen als dat nodig is.
- Nadat je alle stappen hebt doorlopen, krijg je een samenvatting te zien van de door jou ingevulde informatie. Controleer deze gegevens zorgvuldig.
- Bij het totaalbedrag staat standaard € 0,00. Zodra je de digitale visiteregeling hebt, kun je zelf je parkeertegoed via iDEAL opwaarderen.
- Als je akkoord gaat met de gegevens en op 'Volgende stap' klikt, komt de digitale visiteregeling in het overzicht van je producten te staan.
Je beschikt nu over de digitale visiteregeling. Via e-mail ontvang je je inloggegevens (meldnummer en pincode) voor de bezoekersapp.
Inloggen
Als je een digitale visiteregeling hebt aangevraagd via het parkeerloket (zie stap 3 hierboven), heb je via e-mail een meldnummer en pincode ontvangen waarmee je kunt inloggen in de bezoekersapp.
- Ga naar de webpagina https://parkeerloket.weert.nl/DVSportal
- Vul je meldnummer en pincode in en klik op 'Log in'.
Saldo opwaarderen
Nadat je bent ingelogd, moet je de eerste keer je saldo opwaarderen.
- Klik linksboven op de drie 'balkjes' en vervolgens op 'Opwaarderen'.
- Kies een bedrag om je parkeertegoed op te waarderen.
- Nadat je een bedrag hebt gekozen, klik je op 'Opwaarderen'.
- Je betaalt het gekozen bedrag via iDEAL.
- Zodra je betaling succesvol is afgerond, wordt je tegoed opgewaardeerd en kun je een voertuig van je bezoek aanmelden (zie stap 5 hieronder).
Als je bent ingelogd in de bezoekersapp met je meldnummer en pincode én je hebt saldo toegevoegd (zie stap 4 hierboven), kun je het voertuig van je bezoek aanmelden om te parkeren.
- Vul het kenteken van het voertuig van je bezoek in.
- Kies de datum, starttijd en de verwachte eindtijd voor de parkeeractie en klik op 'Aanmelden kenteken'.
- De parkeeractie is nu actief en stopt automatisch zodra de eindtijd is bereikt.
Controleer bij het invoeren van de start- en eindtijd welke venstertijden gelden voor het vergunningparkeren in jouw straat.
Tip: deel de bezoekersapp met familieleden, waardoor zij het aan- en afmelden voor je kunnen regelen.
Eindtijd tussentijds aanpassen
De eindtijd kun je gedurende de parkeeractie nog aanpassen. Bijvoorbeeld omdat je bezoek eerder weggaat of juist langer blijft.
Meerdere bezoekers tegelijk
Het is ook mogelijk om meerdere voertuigen (maximaal 5 kentekens) gelijktijdig te laten parkeren via je bezoekersapp. Je kiest dan na elke parkeeractie nogmaals voor ‘Kenteken aanmelden’ en doorloopt dezelfde stappen als hierboven.
Tip: Komt een bezoeker vaker bij je parkeren? Bewaar dan het betreffende kenteken in de Bezoekersapp. Dit doe je door ‘Kenteken bewaren’ aan te vinken en de naam in te voeren zodat je niet hoeft te onthouden van wie dit kenteken is.
Aan- en afmelden bezoek via telefoon
Heb je moeite met het aan- en afmelden van je bezoek via de bezoekersapp? Dan kun je het voertuig van je bezoek ook telefonisch aan- en afmelden.
Je moet dan wel eerst een visiteregeling aanvragen via het parkeerloket en je saldo opwaarderen.
- Om je bezoek aan te melden bel je naar de telefooncentrale via het telefoonnummer: (0495) 575 555.
- Vervolgens geef je de volgende gegevens door aan de telefooncentrale om de parkeeractie te starten:
- Meldnummer (dit heb je ontvangen bij je aanvraag van de digitale visitereling).
- Kenteken van de bezoeker.
- De starttijd en de verwachte eindtijd voor de parkeeractie.
Je hoeft verder niets meer te doen.
Eindtijd tussentijds aanpassen via telefoon
De eindtijd kun je gedurende de parkeeractie nog aanpassen. Bijvoorbeeld omdat jouw bezoek eerder weggaat of juist langer blijft. Je belt dan opnieuw de telefooncentrale en doorloopt de stappen zoals die hierboven beschreven staan.
Hulp nodig?
Instructievideo met uitleg over de werking van het digitale Parkeerloket en de BezoekerApp.
Hierboven wordt een YouTube-video getoond. Je kunt deze video ook via de website van YouTube bekijken.
[Logo gemeente Weert]
Gemeente Weert heeft sinds 2022 een digitaal Parkeerloket.
Via het Parkeerloket kunt u een parkeervergunningen en -abonnementen aanvragen, bekijken of wijzigen.
Deze zomer komt daar voor bewoners en bedrijven in parkeerzone 3 ook de bezoekersApp bij. Met de bezoekersApp meldt u zelf het voertuig van uw bezoek aan- en af.
Een voordeel:
U betaalt voortaan per minuut in plaats van per dagdeel. De kraskaart heeft u dan niet meer nodig. Deze blijft wel nog geldig voor gebruik tot 1 januari 2023. Daarna vervalt de kraskaart.
Alles gebeurt digitaal; zo ook de controle door handhaving.
Hulp
Heeft u moeite met online zaken regelen? Dan kunt u het voertuig van uw bezoek ook telefonisch aan- en afmelden. Of deel de bezoekersApp met familieleden, waardoor zij het voor u kunnen regelen. En natuurlijk bieden wij u als gemeente Weert hulp aan. U kunt een afspraak maken met onze parkeermedewerkers. Zij doorlopen dan met u de stappen.
Samen lukt het altijd!
[Logo gemeente Weert]
Wilt u meer informatie? Ga dan naar www.weert.nl/parkeren of bel 0495 575 000.